You are currently viewing Zachowania zakupowe seniorów w sieci. Weź je pod uwagę, budując silver marketing

Zachowania zakupowe seniorów w sieci. Weź je pod uwagę, budując silver marketing

Z dnia na dzień coraz większa liczba osób starszych jest aktywna cyfrowo. Seniorzy chętnie dokonują też zakupów online. Warto bliżej przyjrzeć się zachowaniom zakupowym tej grupy wiekowej, by jeszcze lepiej poruszać się w silver marketingu. Gotowy, by przyciągnąć dojrzałego klienta?

Seniorzy nie stronią od zakupów w sieci. Wprost przeciwnie. I choć uważa się, że kupowanie online jest domeną młodych, to warto śledzić trendy i najnowsze badania. Na przykład raport Seniorzy w świecie cyfrowym dowodzi, że aż 95% seniorów jest zadowolonych z zakupów online. Co więcej, poleciliby taki model robienia zakupów swoim bliskim i znajomym. Siła nabywcza seniorów w sieci stale rośnie, więc warto już dziś dostrzec ten potencjał. Poznanie zachowań zakupowych Srebrnego Pokolenia to bardzo istotna kwestia, której nie można pominąć w silver marketingu. Zwróć uwagę poniższych na 5 zachowań, a wyciągnięte wnioski wdróż do działań swojej firmy. Wówczas szybciej przekonasz seniorów do zakupu.

#1. Bardziej przemyślane zakupy w e-commerce od młodszych generacji

Seniorzy to grupa konsumentów, która nie decyduje się na zakup w pośpiechu. Chcą mieć pewność, że dokonują mądrych wyborów, które spełnią ich oczekiwania. Są też szczególnie dokładni w procesie zamawiania. Upewniają się wielokrotnie, że wybrali odpowiedni rozmiar, kolor, ilość i inne szczegóły produktu. Dzięki temu minimalizują ryzyko popełnienia błędów, co jest dla nich istotne, zwłaszcza w kontekście zakupów online. Zwracanie produktu to dla nich zwykle dodatkowy kłopot.

W świetle danych raportu „Odpowiedzialny e-commerce 2021” prawie 70% badanych podało, że na robienie świadomych zakupów wpływa przede wszystkim szczegółowy i wyczerpujący opis produktu.

Zadbaj o to, by opis zawierał wszystkie ważne informacje, był klarowny i czytelny. Zamiast wypisywania zalet, wykorzystaj też język korzyści. I pamiętaj o szacie graficznej i odpowiedniej czcionce. Nie ma bowiem nic bardziej gorszego niż chaotycznie ułożone treści i zbyt mała czcionka. Koniecznie umieść na dołączonych zdjęciach osoby w wieku senioralnym. Dzięki temu seniorzy będą czuli, że komunikat kierowany jest do nich.

#2. Poszukiwanie rozwiązania swojego problemu. Content w silver marketingu

Bardziej przemyślane zakupy to obok jasnych i szczegółowych opisów produktów również oraz treści towarzyszące procesowi zakupowemu. Bo zanim podejmą decyzję, chcą być pewni, że dany produkt czy usługa rozwiązuje ich problem. W przypadku zakupów stacjonarnych mogą rozmawiać ze sprzedawcą. W e-commerce funkcję komunikacyjną może pełnić blog. To właśnie tam seniorzy nabierają przekonania, że dany produkt jest odpowiedni dla nich.

Za pomocą narzędzi SEO łatwo znaleźć najczęściej zadawane pytania i problemy użytkowników Google’a. Taki content będzie dla odbiorców bardzo wartościowy, a jednocześnie ściągnie ruch organiczny z sieci.

Warto pamiętać, że dla Pokolenia Silver jakościowa zawartość w postaci treści edukacyjnych i recenzji jest niezmiernie ważna w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Z tego powodu należy wykorzystać silver content marketing. Pomoże on w budowaniu zaufania do marki oraz sprawdzi się w zbijaniu obiekcji klienta.

Za pomocą narzędzi SEO łatwo znaleźć najczęściej zadawane pytania i problemy użytkowników Google’a. Taki content będzie dla odbiorców bardzo wartościowy, a jednocześnie ściągnie ruch organiczny z sieci.

silver content marketing
Potrzebujesz treści, które przyciągną dojrzałego klienta? Kliknij w baner i rozpocznij z nami współpracę!

#3. Funkcjonalność ponad modą

Osoby starsze w sieci podejmując decyzje zakupowe rzadziej niż młodsze pokolenia kierują się modą czy najnowszymi reklamami. Przed dokonaniem zakupu dokładnie analizują swoje oczekiwania wobec produktu. Często wybierają te, które są bardziej trwałe, funkcjonalne i od-powiadają na ich długoterminowe potrzeby. Budując swoją ofertę należy pamiętać o tym, by podkreślać funkcjonalność i jakość produktów. Choć podobnie jak pozostałe grupy wiekowe, seniorzy cenią sobie okazje, to jednak są skorzy do zapłacenia większej ceny w zamian za wysoką jakość. Nie goń więc za nowinkami, ale staraj się w swoim asortymencie mieć wszystko, co sprawdzone. Koniecznie zadbaj też o social proof, czyli społeczny dowód słuszności w postaci opinii, recenzji i rekomendacji.

#4. Łatwość i bezpieczeństwo zakupów to dla Pokolenia Silver priorytet!

Kluczowym elementem zakupów online dla seniorów jest bezpieczeństwo. Zawsze starają się sprawdzać, czy strona internetowa, na której dokonują zakupów, jest bezpieczna. Ponadto istotna jest dla nich prostota obsługi strony internetowej. Interfejs powinien być intuicyjny, a proces zakupowy przejrzysty i krótki. Dla seniorów łatwość nawigacji na stronie internetowej ma kluczowe znaczenie. Zbyt skomplikowane strony, z licznymi opcjami i trudnościami w nawigacji, mogą zniechęcać. Zadbaj też o wiarygodność swojego sklepu. Dodaj w widocznym miejscu kontakt – adres, zdjęcie budynku, numer telefonu. Jeśli masz markę osobistą – koniecznie się pokaż!

#5. Zaufanie do znanych marek – ostrożne zachowania zakupowe seniorów

Dojrzałe pokolenia zazwyczaj ufają bardziej znanym i renomowanym markom. Dla nich zaufanie do marki jest kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzję zakupową. Gdy seniorzy znajdą sklep online, który spełnia ich oczekiwania pod względem jakości produktów i obsługi klienta, często pozostają lojalni wobec niego.

Dobrze rozpoznawalne firmy z długą historią istnieją w ich świadomości, co pokazuje raport Seniorzy w świecie cyfrowym. Czytamy w nim, że najbardziej rozpoznawalnym serwisem e-commerce jest Allegro – zna je 90% seniorów. W dalszej kolejności: olx.pl, lidl.pl, rossmann.pl, empik.pl oraz biedronka.pl.

Jeśli zatem chcesz, aby senior był Twoim klientem zadbaj o to, aby odbiorcy znali Ciebie i Twoją markę. Warto do tego wykorzystać social media i storytelling. Rozważ też wystawienie swoich produktów na znanym marketplace, jeśli to dla Ciebie korzystne.

Podsumowanie

Rosnąca aktywność seniorów w sieci to szansa dla srebrnej gospodarki. Firmy działające na rynku e-commerce powinny dostosować swoje strategie marketingowe i oferty do zachowań zakupowych seniorów. Aby przekonać ich do zakupu muszą mieć dobrze przemyślaną strategię komunikacji marki skierowaną do tej grupy wiekowej. Konie-cznie uwzględnij w niej silver content marketing, czyli marketing treści skierowanych do dojrzałego odbiorcy. A jeśli nie wiesz jak to zrobić – zapisz się do mnie na konsultację.

Udostępnij

Zapisz się do newslettera!👋

Jeden klik, a jako pierwszy poznasz wartościowe treści

👉 Wsparcie i aktywizacja seniorów

👉Pomysły na zajęcia terapeutyczne i aktywizacyjne

👉Projekty i przedsięwzięcia podnoszące jakość życia osób starszych

Nie bój się spamu! Wysyłam tylko najlepsze treści!

Dodaj komentarz