You are currently viewing Starość jest trendy? Srebrny felieton

Starość jest trendy? Srebrny felieton

Słowo „starość” budzi dziś wiele emocji, czego dowodem jest ciągłe używanie eufemizmów. Rynek jednak nie boi się nazywać rzeczy po imieniu. Demografia jest przecież nieubłagana – starzejemy się w zastraszającym tempie. Za 20 lat liczba osób po 50. roku życia może sięgać 60% dorosłej populacji Polski, a już dziś emerytów jest więcej niż dzieci i młodzieży.

Srebrna gospodarka pokazuje jednak, że nie ma się czego bać. Wprost przeciwnie – trzeba wziąć panujące trendy za ster. Okazję do tego, by przyjrzeć się bliżej generacji silver dał VI Kongres Gospodarki Senioralnej. Pandemia, wojna na Ukrainie i inflacja wpłynęły znacząco na postawy i zachowania osób dojrzałych i starszych. W tej niecodziennej sytuacji optyka spojrzenia na starość jest szczególnie ważna.

Post-starzy

Jednym z wielu interesujących tematów kongresu była premiera raportu „Post-starzy. Polski konsument 50+ 2023”. Już na podstawie udostępnionych fragmentów dokumentu dostrzegam ogromny wkład pracy nad wyeksponowaniem prawdziwego oblicza tej grupy wiekowej. Właściwie widzimy tu nie oblicze, a wiele twarzy. Silversi to przecież nie jeden wielki „worek pojęciowy” – jak zwykło się generalizować – a wiele pokoleń, potrzeb i oczekiwań osób reprezentujących różne postawy społeczne, ideowe, życiowe i wreszcie – konsumenckie.
 
Na naszych oczach zacierają się granice wieku, a osoby 50+ są aktywne na wielu płaszczyznach. Z symbolicznym hasłem na ustach „Hej do przodu” są właściwie poza wiekiem. Chcą żyć aktywnie i dobrze, bo mają świadomość, że na dbanie swój dobrostan nigdy nie jest za późno.

Rebranding starości

Różnorodność nie znika z wiekiem, a popkultura, w której silversi zaczynają grać coraz większą rolę, redefiniuje dawne pojęcia i przełamuje stereotypy. Można by za autorkami raportu powiedzieć, że mamy dziś do czynienia z rebrandingiem starości. Polacy nie starzeją się już w kapciach, lecz aktywnie i pozytywnie. Senior nie jest już zrzędliwym staruszkiem z laseczką tylko wchodzi w „super wiek” jako otwarty starszy dorosły.

Wszystko wskazuje na to, że wiek jest super nie tylko dla samych zainteresowanych, ale i dla gospodarki. Osoba 50+ to przecież często „podwójny klient” kupujący dla siebie, ale i opiekujący się osobą starszą, która również ma wiele – choć innych – potrzeb. Ekonomicznie starość jest trendy!

Raport, który przełamuje stereotypy

Raport jest dla mnie kolejnym krokiem w przełamywaniu stereotypu, jakoby osoby 50+ stanowiły społeczno-kulturowy i konsumencki monolit. To kolejny głos w dyskusji o wyzwaniach starzejącego się społeczeństwa, z którego ogromnie się cieszę.
 
Grupa 50+ stale rośnie i ewaluuje, jest nie tylko różnorodna, ale i złożona, a jej poznanie jest dziś koniecznością. Nie ma bowiem udanej komunikacji bez zrozumienia drugiej strony, a śledzenie zmian pozwala adekwatnie reagować na pojawiające się nowe zjawiska i potrzeby.
 
Przed marketingowcami zatem duże wyzwanie, ale dzięki raportowi, nie muszą stawiać mu czoła sami.



Artykuł powstał w ramach cyklu „Senior to (nie) brzmi dumnie? Głos w dyskusji o stereotypach, ageizmie i problemach starzejącego się społeczeństwa” zainicjowanego przez Barbarę Górnicką-Naszkiewicz, wydawcę bloga i miesięcznika Super Senior.

Senior to (nie)brzmi dumnie
Udostępnij, będzie mi miło 🙂

Zapisz się do newslettera!👋

Jeden klik, a jako pierwszy poznasz wartościowe treści

👉 Wsparcie i aktywizacja seniorów

👉Pomysły na zajęcia terapeutyczne i aktywizacyjne

👉Projekty i przedsięwzięcia podnoszące jakość życia osób starszych

Nie bój się spamu! Wysyłam tylko najlepsze treści!

Zapisz się do newslettera!👋

Jeden klik, a jako pierwszy poznasz wartościowe treści

👉 Wsparcie i aktywizacja seniorów

👉Pomysły na zajęcia terapeutyczne i aktywizacyjne

👉Projekty i przedsięwzięcia podnoszące jakość życia osób starszych

Nie bój się spamu! Wysyłam tylko najlepsze treści!