29 października w Warszawie podczas inauguracji IV edycji raportu „Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce” 2024 Fundacja Senior App przeanalizowała potrzeby polskich seniorów i omówiła je z ekspertami podczas konferencji obfitującej w ciekawe dyskusje.
Ponad połowa polskich seniorów czuje się młodziej niż wskazywałaby na to metryka. Prawie tyle samo z nich przyznaje, że jest niemal cały czas online. Jednocześnie seniorzy wyrazili swoje obawy co do przyszłości – w obszarach dotyczących zdrowia, finansów oraz życia społecznego.
Po pierwsze – zdrowie. O potrzebach polskich seniorów
Badanie przygotowane w ramach raportu zostało przeprowadzone na grupie 1584 seniorów i dotyczyło 4 obszarów. Pierwszy z analizowanych w publikacji to zdrowie. W każdej grupie wiekowej właśnie potrzeby dotyczące pomocy zdrowotnej (lekarskiej, rehabilitacyjnej, pielęgnacyjnej, itp.) były wskazywane przez respondentów najczęściej. Jak wynika z prezentowanych danych, seniorom w kontekście ochrony zdrowia najbardziej doskwierają długie terminy wizyt na potrzebne zabiegi czy badania. Ponadto blisko połowa ankietowanych wskazuje na słaby dostęp do specjalistów w swojej okolicy, wysokie ceny usług zdrowotnych i badań oraz wysokie ceny leków.
Starzenie biologiczne odbywa się wolniej niż w poprzednich generacjach. Dlatego na naszych oczach dynamicznie zmienia się styl życia osób starszych, zwłaszcza seniorów żyjących w dużych miastach. Jesteśmy świadkami „rebrandingu” starości – seniorzy chcą być aktywni. I bardzo dobrze, bo pomyślna starość to duży krok ku długowieczności!
– takimi wnioskami z badania podzieliłam się na łamach Raportu, będąc jednym z ekspertów.
Polscy seniorzy w sieci
Z badania przeprowadzonego przez Fundację SeniorApp wynika, że aż 45% badanych jest praktycznie cały czas online. Najczęściej w celu korzystania z sieci wykorzystują smartfony (63% odpowiedzi – wzrost o 3 p.p. względem badania z 2023 r.). To niewątpliwie bardzo ważny czynnik, który powinni brać pod uwagę twórcy aplikacji, których odbiorcami mają być seniorzy.
Mit o niskich kompetencjach cyfrowych tej generacji sprawia, że w sieci pozostaje ogromna, niezagospodarowana przestrzeń do kontaktu z tą grupą, liczącą w Polsce niemal 15 milionów osób. Przeciętny Polak ma 43 lata, co podkreśla rosnącą rolę silverów w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym. Ta liczna grupa coraz lepiej porusza się w świecie cyfrowym, co ma istotne znaczenie dla przyszłości komunikacji i integracji społecznej.
– powiedziała Beata Borucka, znana w sieci jako „Mądra Babcia”.
Jak wynika z głównych celów użytkowania Internetu, z aplikacjami dla seniorów dobrze radzą sobie przede wszystkim banki – 71% seniorów deklaruje, że korzysta z bankowości elektronicznej. Poza tym chętnie poszukują informacji (86%), czytają wiadomości z kraju i świata (68%), utrzymują kontakt z innymi osobami (64%) i dokonują zakupów online (55%).
Podsumowanie
Fundacja SeniorApp już od 4 lat realizuje badanie i wydaje raport pt. „Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce”. Dokument ma na celu określenie najważniejszych wyzwań i oczekiwań seniorów wobec państwa i społeczeństwa. Najnowsza edycja raportu, zaprezentowana 29 października 2024 r. podczas konferencji w Warszawie i obejmująca wyniki badania przeprowadzonego wśród seniorów w 2024 r., dostępna jest do pobrania na stronie internetowej seniorapp.pl.