You are currently viewing 7 błędów silver content marketing. Sprawdź, czy Ty też je popełniasz!

7 błędów silver content marketing. Sprawdź, czy Ty też je popełniasz!

Silver content marketing, czyli tworzenie treści dla dojrzałego pokolenia to wciąż duże wyzwanie dla wielu firm. Obserwując kilkadziesiąt polskich portali, blogów oraz platform e-commerce, postanowiłam wyłonić najbardziej rażące uchybienia. Poznaj je, by móc ich uniknąć i tworzyć coraz lepsze treści. 

Silver content marketing, czyli jak dotrzeć do dojrzałych klientów?

W Polsce wciąż niewiele osób docenia wartość marketingu treści skierowanego do srebrnego pokolenia. A szkoda, bo badania jednoznacznie wskazują, że dojrzali konsumenci mają jasno sprecyzowane oczekiwania co do treści. Wiele z nich otwarcie mówi, że nie odbiera komunikatów płynących z mediów jako kierowanych do siebie. Stąd wiele kampanii nie tylko jest mało skutecznych, ale wręcz odpycha od marki i produktu. Przyczyną tego są rażące błędy, które wciąż spotykam w sieci. W tym artykule podpowiem Ci, jak ich uniknąć.

Błędy silver content marketingu, które skazują firmy na porażkę

Wiedza marketingowców na temat content marketingu skierowanego do dojrzałego pokolenia pozostawia wiele do życzenia. To, że tutaj się znalazłeś to dobry znak – czujesz, że nieświadomie możesz robić któryś z nich. Dobrze wiesz, że z pozoru błahe uchybienia naraziły niektóre marki na poważny kryzys. Uniknięcie ich nie tylko uchroni Cię przed nim, ale sprawi, że będziesz poruszać się pewniej w obszarze silver marketingu i stworzysz skuteczną strategię komunikacji. 

Powielanie stereotypów

Zastanów się, jak dobrze znasz silver generation? Skąd czerpiesz swoją wiedzę o osobach dojrzałych i starszych? Być może mocno tkwisz w stereotypowym wyobrażeniu o srebrnym pokoleniu i dlatego Twoje projekty są nieskuteczne? Jeśli więc zależy Ci na interakcji, sięgnij po najnowsze dane i raporty z badań nad silver marketingiem. O podstawach komunikacji z dojrzałym konsumentem pisałam już dla Portalu Marketingowego. Im większą wiedzę na temat tej grupy wiekowej posiądziesz, tym Twoje artykuły będą ciekawsze dla srebrnego pokolenia. 

Nieodpowiednie materiały wizualne

Treści to nie tylko tekst, ale i materiały wizualne. Ich dobór nie może być przypadkowy. Nie załączaj zatem do tekstu np. zdjęć młodych osób. Dojrzały klient nie będzie się identyfikował z osobami, dla których jego problemy są obce. Zerknij na materiały firmowe. Czy w logo znajduje się senior z laseczką albo babcia z koczkiem? Zmień to! To nic innego jak powielanie stereotypów, o którym była mowa powyżej. Mamy dziś do czynienia z rebrandingiem starości. Senior nie starzeje się już w kapciach przed telewizorem, ale aktywnie. I w takim pozytywnym kontekście powinno się go pokazywać w Twoim marketingu.

Ponaglanie i straszenie negatywnymi konsekwencjami wynikającymi z nieużywania Twojego produktu/usługi

Strategia komunikacji opartej na strachu i pośpiechu to strzał w kolano. Dojrzały konsument potrzebuje czasu do namysłu i rzadko podejmuje szybkie decyzje zakupowe. Pokazywanie negatywnych konsekwencji wynikających z braku produktu spowoduje skutek odwrotny do zamierzonego. “Nie przegap okazji”, “nie zostawaj w tyle!” – to dla dojrzałego odbiorcy tani chwyt marketingowy, który wyczuje na kilometr. Zamiast tego załóż ciekawego bloga, wyjaśnij, jaki konkretnie problem rozwiązuje Twój produkt. Może pomógł już jakiejś konkretnej osobie lub grupie? Pokaż to! Komunikuj przy tym prosto, ale nie naiwnie.

„Seniorowanie” i dziadurzenie w content marketingu

Nazywanie osób 50+ seniorami to wciąż często spotykany błąd – nikt w tym wieku tak o sobie nie mówi. Wiele osób nigdy nie będzie utożsamiać się z tym terminem, nawet po osiemdziesiątce! Nie opisuj swojej oferty przydomkiem „dla seniorów” właśnie z tego powodu. W swym komunikacie unikaj zdrobnień i infantylizacji języka. Tworząc artykuły, nie przypisuj osobom starszym ich ról rodzinnych, np. używając słowa „babcia” zamiast dojrzała kobieta. Jest to tzw. dziadurzenie (gerontomowa), czyli język dyskryminacji i zależności. 

Wkładanie wszystkich pokoleń do „jednego worka”

Osoba po pięćdziesiątce ma zupełnie inne potrzeby i motywacje niż ta po osiemdziesiątce. To zrozumiałe. Srebrne pokolenie to tak naprawdę kilka generacji. Która z nich to Twój idealny klient? Dobre targetowanie to podstawa silver content marketingu. Im bardziej znasz swojego klienta, tym lepiej dostosujesz do niego swoją strategię marketingową i ofertę. Zatem gra jest warta świeczki. 

Zbytnie skupianie się na SEO

Kto podejmuje decyzję zakupową – człowiek czy Google? Często robione na siłę pozycjonowanie strony pod wyszukiwarkę prowadzi do takich nieporozumień w silver marketingu. Na pierwszym miejscu zawsze należy postawić odbiorcę, a sztuczne upychanie fraz kluczowych skutecznie doprowadza go do szału. Sam wiesz, że takie teksty wyczuwa się na kilometr. Uważaj też na AI, bo ono też bardzo często piszę w sposób stereotypowy. Zainteresuj silver generation wartościowymi treściami, których szuka. Content marketing dla dojrzałej grupy odbiorców musi być na naprawdę wysokim poziomie. 

Komunikowanie na oślep

Gdzie umieszczasz swój content? Dlaczego akurat w tym miejscu? Czy faktycznie tam są Twoi Klienci? Nie idź za trendami, ale wybierz świadomie. Nie musisz być we wszystkich mediach społecznościowych, na Tik Toku, YouTubie… Lepiej być aktywnym i wchodzić w interakcję w jednym z nich niż uprawiać wszędzie partyzantkę. Sprawdzaj narzędzia analityczne i wyciągaj wnioski z danych. Dowiedz się, jaki content interesuje klientów po 50. roku życia i zaspokajaj ich potrzeby. 

Podsumowanie

To nie koniec długiej listy grzechów silver content marketingu, ale te najważniejsze pozycje. Jeśli masz szczegółowe pytania lub szukasz rozwiązania konkretnego problemu, napisz do mnie!

Może już czas wspólnie popracować nad Twoim blogiem?

 

Please share this

Zapisz się do newslettera!👋

Jeden klik, a jako pierwszy poznasz wartościowe treści

👉 Wsparcie i aktywizacja seniorów

👉Pomysły na zajęcia terapeutyczne i aktywizacyjne

👉Projekty i przedsięwzięcia podnoszące jakość życia osób starszych

Nie bój się spamu! Wysyłam tylko najlepsze treści!